V katastri sa upratuje

31.03.2010 14:33

Hoci kríza poznačila realitný trh, na katastri to zatiaľ až tak veľmi nepocítili. Podaní ubudlo len symbolicky. Bezplatný prístup k údajom cez internet totiž naštartoval veľké upratovanie a vlastníci namiesto nových obchodov robia poriadok v listoch vlastníctva. O zmenách na katastri hovoríme so Štefanom Moyzesom, predsedom Úradu geodézie, kartografie a katastra.


Od septembra môžu ľudia cez internet posielať oznámenia o zamýšľanom vklade do katastra nehnuteľností, ktorý má celý proces zjednodušiť. Zároveň tí, ktorí majú zaručený elektronický podpis, môžu podávať elektronickou cestou návrh na vklad. Využívajú to?

Áno. Oznámenie sme zaviedli na základe skúseností, že mnohí ľudia pri predkladaní návrhu na vklad dávajú nesprávne údaje. To, že si takto môžu vopred všetko pripraviť, tento problém odstraňuje a znamená to obrovské urýchlenie. Od účinnosti zákona katastrálne úrady dostali zhruba 2650 takýchto oznámení. Zväčša prichádzajú z Bratislavy, keďže v hlavnom meste je momentálne záujemcov o prevody pozemkov a bytov najviac. Samozrejme, tí, čo to využijú, majú výhodu zníženého poplatku o pätnásť eur a najmä pohodlie prípravy dokumentácie takpovediac vo vlastnej obývačke. Elektronických návrhov na vklad bolo okolo 40. Sme len na začiatku.


Ďalšou novou možnosťou je podanie návrhu cez notára či advokáta, ktorí potom ručia za takéto zmluvy, a zároveň sa skráti lehota na rozhodnutie katastrálneho úradu. Koľko podaní prišlo touto cestou?

Za Bratislavu za prvé tri mesiace z 8 420 predložených zmlúv na kataster notári a advokáti spísali 137. Dôvody sú podľa nás dva. Tak ako sme vopred upozorňovali, je to pre ľudí drahé. A notári a advokáti takéto zmluvy s osobami, ktoré nepoznajú, nechcú spisovať, pretože za ne nesú zodpovednosť.


Odkiaľ máte takéto informácie?

Od ľudí, ktorí prichádzajú na správy katastra.


Kríza priniesla spomalenie obchodovania s nehnuteľnosťami. O koľko klesol počet podaní?

Keďže rok 2008 bol neštandardný - počty najskôr vyleteli nahor a potom sa znížili - porovnávajme rok 2007 a 2009. Pokles v podaniach bol len šesť percent. Dôvodom je práve bezplatný elektronický portál. Ľudia si vďaka dostupnosti údajov začali sami robiť inventarizáciu a poriadok v zapísanom majetku. Požiadavky na opravu chýb napríklad narástli o jedenásť percent, počty listín vydaných z katastra na právne účely podľa údajov k tretiemu štvrťroku narástli z približne 625-tisíc v roku 2007 na 653-tisíc v roku 2008 a na 1 380-tisíc v tomto roku. To je viac ako dvojnásobok a svedčí to o naozaj dôkladnom robení poriadku.

zdroj: sme.sk zo dňa 12.12.2009

pridaj priamu reakciu (0x) hlasovať:  -  1 2 3 4 5  +  (0x  [100 %])

naspäť